Reflecteren op kunst in Schagen

26 jan 2015 - Schagen

Het Schager CMK-project ‘Reflectie in de Hoofdrol’ zorgt voor het ervaren van kunstproducten op de twintig deelnemende scholen, met helder omschreven lesmateriaal opgezet vanuit Cultuur in de Spiegel en trainingen voor leerkrachten. Vorig jaar stond de discipline beeldend centraal, dit jaar is dat drama. Lionne Pancras, leerkracht van groep 4/5 Sint Barbaraschool in Tuitjenhorn, vertelt over haar ervaringen.

Wat levert het CMK-project op voor jouw leerlingen?

Onze kinderen kwamen in contact met echte beeldende kunstwerken (2D en 3D), die ze van dichtbij mochten bekijken en soms voelen. Voor hen waren er kijkwijzers bij ontwikkeld. Er kwam ook een hele ochtend een kunstenaar in de groepen, die met de kinderen een voorwerp van thuis in gips ging afdrukken, naar aanleiding van het thema ‘Home Sweet Home’.

Dit jaar gingen ze naar de voorstelling ‘De Vliegende Gek’ van Unieke Zaken, over luchtvaartpionier Charles Lindbergh, die door mijn leerlingen ‘heel mooi bedacht’, ‘knap gemaakt’ en ‘heel grappig’ werd bevonden.

Wat levert het op voor jouzelf en je collega’s?

Het levert ons verdieping en tijd op. Triade doet al het voorwerk, ze regelen de kisten, de kunstenaars en de voorstellingen. Daar komen leerkrachten niet aan toe. En ze hebben de expertise, de keuze die ze maken is al jaren goed. Voor de leerkracht zit er hele goede achtergrondinfo bij de lessen. De lessen vorig jaar bij de kisten waren top, ik heb ze allemaal bewaard!

Bij de voorstelling ‘De Vliegende Gek’ van Unieke Zaken was ook een workshop voor leerkrachten, over wat je allemaal aansluitend kunt doen in de klas.

Waar loop je bij de uitvoering tegenaan?

Ik houd zelf erg van kunst en het komt meestal te weinig aan bod op school. Dus goed dat er nu meer aandacht aan wordt besteed! Ik had het wel fijn gevonden als ik zelf wat meer had kunnen meebepalen welke themakist ik mocht hebben en wat ik erbij aan lessen kon doen. Mijn idee was kunstbeschouwing en schilderen in de stijl van bijvoorbeeld Van Gogh. Maar bij het thema ‘Home Sweet Home’ paste meer techniek. Tegenover onze school werden huizen gebouwd, dat heb ik er toen bij betrokken.

Dit jaar bij de prachtige voorstelling van Unieke Zaken had ik graag dramales gehad, maar toen deed de kunstenaar in de klas een tekenles. Tekenen kan ik als leerkracht ook zelf geven, bij theater had de kunstenaar iets meer kunnen toevoegen. Nog een tip voor een volgende keer: Ouders die rijden naar het theater willen ook graag de voorstelling zien, dit kan nu helaas niet.

Marjo Berendsen- Plein C