CMK in Alkmaar

04 jul 2016 - Alkmaar

Gesproken met Siene Schiffelers docent handvaardigheid bij CMK-project de Culturij in Alkmaar. De foto’s zijn gemaakt op de Jozefschool in Egmond.

Wat is de toegevoegde waarde van jouw CMK-lessen voor de leerlingen?

De hele school deed een project over kleding en stoffen in de tijd van Hilde, rond het jaar 400. Ik heb in samenspraak met de leerkracht klassikaal een les verzorgd voor groep 1/2 over hoe stoffen gemaakt werden en worden en heb ze daarna zelf in kleine groepjes laten weven. Weven is een activiteit die je goed kunt doen met kleuters, het is ook goed voor de ontwikkeling van hun fijne motoriek. Zo konden ze op hun eigen niveau meedoen met het schoolproject.

Wat levert het op voor de leerkrachten? (de voortgang na 2016, hoe schat je dat als vakdocent in?)

Leerkrachten zien wat er gebeurt als er tijd en aandacht is om echt iets uit te diepen met de leerlingen. De leerlingen waren erg enthousiast, het was een hele nieuwe techniek voor ze. Voor mij voelt dat als krenten in de pap. Leerkrachten kunnen de techniek wel herhalen met de leerlingen. Na afloop werden de producten van alle leerlingen getoond in de school, in de groepen zijn verschillende technieken om kleding te maken behandeld, naast weven dus bijvoorbeeld ook vilten.

Het weven gebeurde op een kartonnetje. Ik zat steeds met een klein groepje van vijf leerlingen op de gang, want om dit met een hele groep kleuters voor het eerst tegelijk te doen is onhaalbaar. Ik heb niet zo’n zicht op wat de leerkracht verder in de les rond dit onderwerp deed. In hogere groepen kregen de leerlingen meer informatie over die tijd.

Waar loop je bij de uitvoering tegenaan?

Ik loop er tegen aan dat er op veel scholen weinig aandacht is voor handvaardigheid. Ik maak mee dat er in groep 7/8  leerlingen zijn, die nog geen draad door een naald kunnen krijgen. Dat vind ik wel jammer. Als laatste zou ik er nog aan toe willen voegen dat ik het wel een uitdaging vind om leerlingen enthousiast te maken voor dit vak.