Blog

CMK Haarlem – Renske Hoogervorst van Hart aan het woord

05 feb 2018 - Haarlem

Wat is voor jullie het belangrijkste verschil in deze tweede CMK-periode met 2013-16?

Hart heeft de CMK 1 periode afgesloten met een bruisende Dag voor Cultuuronderwijs met als thema: ‘Synergie; over de meerwaarde van samen’. Wij presenteerden op deze dag het Synergiemodel. Dit model bevat volgens ons alle bouwstenen – op inhoudelijk en procesniveau- om cultuuronderwijs te professionaliseren en te verankeren.

Op dit model wordt binnen CMK2 doorgepakt. In de gesprekken met scholen komt het Synergiemodel regelmatig op tafel en bevragen wij scholen ook op factoren als draagvlak, tijd, samenwerking en borging.  Soms heeft dit al geleid tot andere keuzes om CMK 2 vorm te geven.

Wat merken scholen daarvan?

Eigenaarschap van de school krijgt een groter accent. Wij stappen terug uit onze rol als matchmaker, en zijn vooral procesbegeleider tussen de school die samenwerkt met een zelf gekozen cultuurpartner. We bieden begeleiding waar nodig en monitoren op vooraf met de school opgestelde doelen. Deze regierol is door onze deelnemende scholen uitstekend opgepakt en wordt door lokale cultuurpartners als verfrissend ervaren.

Aan CMK 2 doen er meer scholen mee, met diversere leervragen. Vakintegratie heeft de aandacht. De aanpak verschilt per school; de een kiest voor ontwerpkring waarbij leerkrachten samen met de cultuurpartner lessen ontwerpen, de ander wil eerst vaardig worden in een kunstvak, om daarna verbindingen gaan maken.

Kortom: er wordt met passie gebouwd aan Cultuuronderwijs met Kwaliteit voor alle kinderen op de deelnemende scholen!

 

Wat zijn de leukste dingen die je de afgelopen tijd hebt meegemaakt, of waar verheug je je op?

Naast dit succes is cultuur in je rugzak met veel enthousiasme ontvangen. Cultuur in je Rugzak is bedoeld om juist de leerkracht(en) als cultuurdrager van de school te versterken. CMK scholen kunnen gratis intekenen op vooraf geselecteerde voorstellingen en museumbezoek. Zo kon men al gratis naar het Scapino Ballet in de Schouwburg, het breinlab in het Dolhuys, en een literaire theateravond van de Toneelschuur in samenwerking met Atheneum boekhandel. Scholen ervaren het programma als een verrijkend, en instellingen zetten graag hun deuren open voor de groep leerkrachten en ICC’ers!

 

foto: Stephanie Driessen 

 

Muzieklab op de Oranje Nassauschool

20 jan 2015 - Haarlem

Muzieklab is een project gecoördineerd door Hart in Haarlem. Het Muziek Lab biedt muziekeducatieprojecten aan op basisscholen in Haarlem en omstreken. De lessen worden gegeven door professionele muziekdocenten. Ontdekken, experimenteren en samenspelen staan centraal. Er doen veel scholen mee, een daarvan is de Oranje Nassauschool uit Zandvoort. Femke van Muiswinkel – leerkracht groep 3 en cultuurcoördinator – vertelt.

Wat levert het CMK-project op voor jouw leerlingen?

Vooral heel veel muziek! Het is voor de leerlingen een impuls voor hun muziekbeleving. Je ziet kinderen opbloeien die minder goed zijn in andere vakken. Hun zelfvertrouwen groeit. En ze krijgen iedere week een goede muziekles.

Wat levert het op voor jou en jouw collega’s?

Inspiratie, motivatie én een leerlijn. Wij wilden sowieso al met een leerlijn muziek aan de slag, dus Muzieklab kwam als geroepen. Alle groepen doen iets anders. Groep 5 houdt zich bijvoorbeeld bezig met slagwerk en groep 8 met de popwerkplaats. Joke, onze muziekdocent, doet een les voor en wij geven die les daarna zelf met haar erbij. Mijn collega en ik hebben dit jaar aangegeven dat we wilden leren om zelf muziekstukjes te componeren. Daar hebben wij nu les in gekregen. We nemen regelmatig Moet je doen erbij en zoeken lessen uit die aansluiten bij wat we doen met Muzieklab. We waren al ver met de leerlijn beeldend, de leerlijn muziek sluit daar goed bij aan.

Waar loop je bij de uitvoering tegenaan?

Ik vind het wel moeilijk te accepteren dat het in 3 jaar niet zal lukken om iedere leerkracht fantastisch muziekles te laten geven, daar is meer tijd voor nodig…